Kuvituskuva ja kuvalinkki työelämässä oppimisen muistilista opettajan sivuille

TOP-jakson alkaessa

  • Varmista, että opiskelijalla on riittävä osaaminen työelämässä oppimiseen.
  • Perehdytä opiskelija työelämän pelisääntöihin.
  • Varmista, että opiskelija ymmärtää tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset.
  • Varmista työpaikan soveltuvuus tavoitteena olevaan osaamisen hankkimiseen.
  • Ohjaa ja tue opiskelijaa urasuunnittelussa ja tarvittaessa työpaikan hankinnassa sekä päivitä opiskelijan HOKSia.
  • Varmista työpaikan työturvallisuus- ja vastuukysymykset.
  • Tee tarvittaessa AVI:lle ilmoitus nuoren henkilön vaarallisten töiden teettämisestä.
  • Käy läpi yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa tavoitteet ja keskeiset käytännön työtehtävät.
  • Suunnittele työelämässä oppiminen opiskelijan ja työelämän edustajan kanssa ja päivitä tarvittaessa opiskelijan HOKSia.
  • Sovi ohjauksen ja tuen keinoista ja toimintatavoista (esim. erityinen tuki).
  • Selvitä yhteyshenkilö ja sähköpostiosoite OPH:n työpaikkakyselyyn, johon vastaa työpaikan vastuuhenkilö (toimitusjohtaja, yksikön johtaja, päällikkö tai muu päättävä taho).
  • Tarkista, että kaikkien osapuolten yhteystiedot ovat ajantasaiset ja oikein.
  • Sovi työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa yhteydenpidon muodoista ja mm. poissaoloilmoituskäytännöistä.
  • Varmista opiskelijan opintososiaaliset edut.
  • Perehdytä työpaikkaohjaaja HOKSiin, tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksiin ja työelämässä oppimiseen.
  • Varmista, että työpaikkaohjaajalla/mentorilla on tiedossa opiskelijan HOKSiin kirjatut tavoitteet.
  • Tarvittaessa sovi, miten voit tukea työpaikkaohjaajaa opiskelijan oppimisen ohjaamisessa, osaamisen kehittymisen arvioimisessa ja opiskelijalle palautteen antamisessa.
  • Kerro Novidan työpaikkaohjaajakoulutuksista ja Novidan työpaikkaohjaajaksi -sivuston sisällöstä.

TOP-jakson aikana

  • Ohjaa ja tue sekä anna ja vastaanota palautetta opiskelijan osaamisen kehittymisestä.
  • Seuraa osaamisen hankkimisen edistymistä ja päivitä tarvittaessa HOKSia.
  • Käy välipalautekeskustelu opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa.
  • Tee yhteistyötä työpaikkaohjaajan kanssa. Pidä yhteyttä ennakkoon sovituilla tavoilla.

TOP-jakson päättyessä

  • Päivitä HOKSia ja arvioi opiskelijan lisäohjauksen tarpeita.
  • Selvitä työpaikan ja opiskelijan kokemus työpaikkajakson tavoitteiden toteutumisesta.
  • Varmista, että opiskelijalla on riittävästi osaamista näyttöön.
  • Ohjaa opiskelijaa urasuunnittelussa ja/tai ammatissa etenemisessä.
  • Ota vastaan ja anna palautetta TOP-jaksosta. Kehitä työpaikalla järjestettävää koulutusta työpaikan ja opiskelijoiden palautteiden perusteella.
  • Perehdytä työpaikkaohjaaja OPH:n työpaikkaohjaajakyselyyn, johon vastataan ko. työpaikkajakson päättyessä.