Bisnesmahdollisuuksia, kymmeniä työpaikkoja ja reilusti uusien osaajien tarvetta. Siinä Loimaan 21.4. järjestämän Win Win -päivän ydinviestit työtä etsiville henkilöille ja uusille osaajille sekä alihankintatyötä ja -palveluja tarjoaville yrityksille. Pemamekin ja Dinoliftin myötä kasvava Loimaa rakentaa parhaillaan myös Ysitien varteen Loimaan yrityspuistoa, jota esiteltiin tilaisuudessa yrityksille sijoittumispaikkana.

Loimaan seudun yritykset etsivät uusia osaajia ja alihankintakumppaneita nyt aktiivisemmin kuin ehkä koskaan aiemmin. Uusille työntekijöille ja osaajille on tarjolla kymmeniä työpaikkoja erityisesti teollisuuden erilaisiin työtehtäviin. Alihankinnan osalta laskelmat osoittavat yli 10 miljoonan euron vuosittaista ostopotentiaalia.

– Varsinkin teknologiayritykset ovat tuoneet esiin lisääntyvän tarpeen monen tyyppiseen alihankintaan. Tälläkin hetkellä tarvittaisiin kumppaneita mm. komponenttien valmistukseen ja pintakäsittelyyn, levytyöhön, koneistukseen ja hitsaukseen, sanoo loimaalaisyrityksissä kartoitustyötä tekevä kiinteistömuotoilija Janne Rauhala, Rock My Business Oy:stä.

Osaamis- ja palkkaamistarvetta on kaikilla Rauhalan haastattelemilla 20 yrityksellä. Työtä on tarjolla muun muassa korkeakoulutetuille toimihenkilöille, suunnittelijoille, ohjelmoijille, tuotekehittäjille ja kansainvälisen myynnin insinööreille sekä työntekijäportaassa asentajille, hitsaajille, kunnossapitäjille ja metallityöntekijöille. Esimerkkeinä on vain osa osaamistarpeesta ja lisäksi haastattelut jatkuvat vielä.

Rauhalan työnä on tuoda kokemustaan ja osaamistaan vahvistamaan Loimaan yrityspuiston rakentumista. Hän myös kartoittaa seutukunnan osaamis- ja työntekijätarvetta ja haarukoi yrityspuistoon sopivia (kumppani)yrityksiä asettumaan paikkakunnalle.

Liikevaihdon tuplaamisesta tuli päivän teema

Win Win -päivän yrityspuhujat, Pemamek Oy:n toimitusjohtaja Juha Mäkitalo ja Dinolift Oy:n toimitusjohtaja Karin Nars, toivat kuulumisia kasvun ja kiireen keskeltä.

– Dinolift tekee parhaillaan muuttoa juuri valmistuvaan 3 000 m2 halliin Raikkolantielle, jonne keskitetään yhtiön hitsaustoiminnot ja sen myötä sarjavalmistustuotteet. Yhden paikan strategian myötä kapasiteetti kasvaa ja läpimenoajat lyhenevät. Keskeinen viesti on myös se, että Dinoliftin koti on jatkossakin Loimaa, painottaa Karin Nars.

Vihreää siirtymää vahvasti tuotekehityksessään toteuttava Dinolift lisää akkulaitteitaan ja vähentää dieselkäyttöisiä. Koneiden etähallintaa pilotoidaan parhaillaan, ja niinpä haussa on datalukemisen ja telematiikan osaajia. Reippaasti kasvava Dinolift hakee myös kumppaneita läheltä, kun kaikkea ei voida tehdä itse. Levytöihin, hitsaukseen, koneistukseen ja pintakäsittelyyn kaivataan alihankkijoita erityisesti kuormitushuippujen tasaamiseksi. Myös suunnittelupalveluja, kuten sähkö- ja konesuunnittelua sekä simulointi- ja testauspalveluita tarvittaisiin omaa suunnittelua täydentämään.

– Tämän hetken 40 miljoonan euron liikevaihdosta menemme kohti 60 miljoonaa, ja kasvamme kilpailijoitamme nopeammin. Myös reilun 200 työntekijän joukkoomme tarvitsemme lisää osaajia. Kasvua haemme erityisesti Euroopasta ja USA:sta, ja jo tällä hetkellä yli 85 % tuotteistamme menee vientiin, Nars kertoo.

Yhtä lailla kasvuvauhdissa on Pemamek, jonka alkuvuoden rekrytointikampanja toi palkkalistoille kovan kiinnostuksen ja 500 hakemuksen myötä peräti 30 uutta työntekijää. Kaikkiaan Pemamekin työntekijämäärä on nyt 260 henkilöä. Liikevaihdon kasvattaminen nykyisestä 58 miljoonasta eurosta jopa kaksinkertaiseksi on näköpiirissä jo vuoteen 2025 mennessä. Tuotannosta menee vientiin yli 90 %.

– Vihreä siirtymä ja erityisesti tuulivoiman lisääntyminen edistävät yhtiön kasvua. Uutena avauksena olemme alkaneet toteuttaa hitsausautomaatiolaitteita tuulivoimaloiden lapojen hitsaamiseen sekä perustarakenteiden ja myös merituulivoimaloiden kelluvien rakenteiden valmistamiseen. Isot tuulimyllyt ovat halkaisijaltaan yli 12-metrisiä ja perustat tuhansia tonneja painavia, ja niissä hitsausautomaatiolle on selkeä tarve. Tämä on meille iso mahdollisuus kasvattaa myyntiä, kertoo Juha Mäkitalo.

Myös Mäkitalo vakuuttaa yrityksen haluavan pysyä yhden katon alla Loimaalla.

– Tuotantoketju suunnittelusta tuotantoon sekä alihankkijayhteydet toimivat lähellä parhaiten. Alihankinnan arvo on vuodessa noin 7 miljoonaa euroa ja noin 10 miljoonan euron arvosta ostamme komponentteja ja rakenteita, usein paikallisesti.

Pemamek panostaa oman henkilöstön osaamisen kehittämiseen, mutta tarvitsee reilusti myös uusia rekrytointeja.  Noin 50 henkilön tarve on budjetissa jo lähiaikoina. Eniten pulaa on suunnittelijoista. Lisäksi käynnistymässä on Novidan kanssa koulutusohjelma noin 10–20 ammatilliselle opiskelijalle, jotka voivat suorittaa tutkintonsa loppuun Pemamekilla työssä oppimalla ja oppisopimusmallilla ja työllistyä yhtiöön vakituisesti opintojensa jälkeen.

Yrityspuiston hallirakentaminen starttaa

Ysitien varteen rakentuva Loimaan yrityspuisto on loimaalaisten yritysten, yksityisten osakkaiden sekä Loimaan kaupungin (30 %) muodostama yhtiö. 25 hehtaarin alueelle on kaavoitettu rakennusoikeutta noin 100 000 m2.

– Tänä vuonna on käynnissä puiston ensimmäinen vaihe ja 1 500 m2 hallin rakentaminen. Toukokuussa käynnistyvään rakennustyöhön voi vielä vaikuttaa ja tehdä räätälöintiä, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Hanna Rannanperä.

Halliin toivotaan vuokralaiseksi kasvuyritystä tai alihankintayritystä, jonka saamiseksi on jo useita verkkoja vesillä. Halutessaan yritys voi myös lunastaa hallin itselleen.

Lue lisää: loimaanyrityspuisto.fi

Valokuva
Pekka Siivonen-Uotila kertoi tilaisuudessa yrittäjäkokemuksistaan
Pekka Siivonen-Uotila kertoi tilaisuudessa yrittäjäkokemuksistaan.

Tilaisuuden puhujana ”sarjayrittäjä” Pekka Siivonen-Uotila kertoi yrittäjäkokemuksiaan muun muassa Laitilan virvoitusjuomatehtaan perustamisesta ja Hunajayhtymän osakkuudesta. Juuri nyt hänen lempiyrityksensä on lemmikkieläinruokia Mellilässä valmistava Dagsmark Petfood Oy. Siivonen-Uotila otti yleisönsä juttelemalla avoimesti yrittäjyyden ylä- ja alamäistä sekä nykyhetkestä.

– Dagsmark tuottaa lähiruokaa lemmikeille, vastuullisesti. Sen voima on rehellinen loppukäyttäjän ymmärtäminen, kun kuluttaja haluaa tietää, mistä tavara tulee. Lemmikkieläinruoissa ketjut ovat pitkiä ja yritykset monikansallisia. Meillä tuotetaan lähiruokaa, josta tietää, mitä koirankuppiin laittaa, hän sanoo.

Siivonen-Uotila muistuttaa, että yritystoiminnan kehittyminen edellyttää yrittäjien ja kaupungin yhteistä näkemystä ja tekemistä. Miten rakennetaan kaupunkia kiinnostavaksi, millä houkutellaan yrityksiä niin, että erotutaan muista kaupungeista?

Työ yrityspuiston edistämiseksi jatkuu aktiivisena ja myös kumppaniverkostoa vahvistetaan.

– Tarvitaan keskustelua, viestintää ja ennakointia. Tulkaa mukaan, pidetään verkosto käynnissä ja aktiivisena, kannustaa Janne Rauhala.

Teksti: Anneli Frantti, Novida
Kuvat: media-alan opiskelija Joni Taskinen, Novida